«كیمبرى مك كلین» همانند بسیارى از افراد كه به میانسالى مى رسند، با حافظه خود مشكل پیدا كرده است و این موضوع او را بسیار نگران كرده است. این خانم كه مشاور امور ازدواج است و ۴۴ سال سن دارد، مى گوید: خیلى از چیزهاى كوچك و بى اهمیت را فراموش مى كنم. مثلاً فراموش مى كنم كه دیشب شام چه خوردم یا آیا حق بیمه این ماه خود را داده ام یا نه؟ وارد اتاق مى شوم، اما فراموش مى كنم كه براى چه كارى به اتاق آمده ام؟ بنابراین یك برنامه رژیم غذایى براى كمك به این قضیه و تمرین حافظه روزانه خود آغاز كرده ام. از زمانى كه این كار را شروع كردم، كمى وضع بهتر شده. حالا دیگر شام دیشب را به خاطر دارم و مشكلى براى پیدا كردن كلیدهایم ندارم.
«مك كلین» ورزش هاى سبك و سوئدى را براى مغز انجام مى دهد. او همچنین در كلاس هاى ایتالیایى حل معما و جدول شركت مى كند و هر كارى را كه بتواند به جوان ماندن مغز و حافظه اش كمك كند، انجام مى دهد.
شواهد نشان مى دهد افرادى كه در طول دوران زندگى خود مغز و فكر فعالى دارند و از مغز خود و حافظه خود زیاد استفاده مى كنند با مشكل كهولت و از كار افتادگى آن در پیرى مواجه نخواهند شد و تمرینات و ورزش هاى فكرى عملكرد مغز را بالا مى برد. مطالعه زیاد، شركت در كلاس هاى مراقبت و سلامتى در طولانى مدت از كهولت حافظه و مغز جلوگیرى مى كند و خطر ابتلا به جنون را نیز از بین مى برد.
«شرى ویلیامز» محقق و كارشناس دانشگاه «پنسیلوانیا» مى گوید: سیستم كارى و عملكرد داخلى مغز و تصورات حاصله از آن یك تكنولوژى پیشرفته است و ما سعى داریم با نگاه كردن از طریق دستگاه هاى مختلف بفهمیم چه اتفاقاتى داخل آن رخ مى دهد و چه پروسه اى در حال اجرا است.
ما تاكنون مطالعات مختلفى در مورد عملكرد آنتى اكسیدانى مثل «سلنیم»، ویتامین C و ویتامین E و همچنین تأثیر داروهاى گیاهى را بر روى مغز بررسى كرده ایم.
حتى معتقدیم داروهاى مخصوص كلسترول مى تواند از پیر شدن مغز جلوگیرى به عمل بیاورد، زیرا واضح است كه وقتى شما غذاى مناسب بخورید، با افزایش فشار خون و كلسترول مواجه نباشید. به طور منظم و مداوم ورزش كنید و از چاقى و اضافه وزن جلوگیرى كنید. خطر ابتلا به حمله قلبى و سكته مغزى را كاهش دهید، در نتیجه مغزتان سالم و جوان باقى مى ماند.
تجربه نشان داده افرادى كه تحصیلكرده هستند و با شغل هایى در ارتباطند كه چالش هاى مغزى فراوانى دارند و باید چند فعالیت فكرى و مغزى را به طور همزمان انجام دهند، مثل شركت در یك سخنرانى و یا نمایشنامه، بازى شطرنج و خواندن كتاب و... كمتر به بیمارى آلزایمر (فراموشى) و دیگر انواع بیمارى هاى روانى مبتلا مى شوند. بنابراین چنانچه در طول زندگى از قوه حافظه خود زیاد استفاده كنید، مغزتان در دوران پیرى نیز ذخیره كافى دارد و جوان باقى مى ماند. (البته ناگفته نماند باید فعالیت هایى را انجام دهید كه برایتان لذت بخش باشد، زیرا استرس و عوامل منفى براى مغز و حافظه شما مضر خواهد بود.)
«مك كلین» نسخه اى را كه خود به آن عمل كرده براى شما تجویز مى كند. او ابتدا یك رژیم غذایى سالم و بدون چربى، همراه با ورزش روزانه گرفت. تكنیك هاى حالت آرامش و استراحت را انجام داد (Relaxation) و تمرینات و حركاتى مربوط به حافظه مثل چسباندن برنامه هاى روزانه و كارهاى مربوط به خانواده را به در یخچال، حافظه خود را تقویت كرد و كلید اصلى كاهش مرگ ناشى از بیمارى هاى قلبى در طول زندگى: خوردن غذاى بهتر، ورزش بیشتر و نكشیدن سیگار است و همه ما به این نكته ها براى جلوگیرى از بیمارى هاى قلبى توجه مى كنیم و خیلى از افراد با انجام دادن این كار نوع و طریقه زندگى خود را تغییر داده اند.
اما چرا نباید براى جلوگیرى از ابتلا به بیمارى هاى روانى اى مثل آلزایمر و... دستورات بهداشتى و محافظتى را انجام ندهیم، زیرا مى توان تأثیرات این عملكردهاى صحیح را بر روى مغز نیز مشاهده كرد.

****

برگرفته از آرشیو مقالات سایت فکرنو       http://www.fekreno.org/LISTFEK.HTM

منبع :   مقاله  "  خوب زندگى كنید تا مغزتان جوان بماند " - ترجمه : هلیا خرم - گرفته شده از سایت  یاهو yahoo.com -انتشار : روزنامه ایران -22 مهر 1384- برگرفته از سایت  http://www.linkestan.com